BYD brengt sportieve SEALION 7 op Europese markt
Lancering op zaterdag 16 november
- Krachtige, puur elektrische middelgrote SUV is bij uitstek geschikt voor Europese klanten
- Revolutionaire Blade Batterij en Cell-to-body constructie
- Versies met vierwielaandrijving hebben 390 kW en bereiken 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden
- Keuze uit verschillende accucapaciteiten, met een WLTP actieradius tot 502 km
- Vanaf zaterdag 16 november te ontdekken in België en Luxemburg
BYD, 's werelds toonaangevende fabrikant van nieuwe energievoertuigen, introduceert met trots de SEALION 7 aan Europese klanten. De combinatie van sportieve prestaties, een stijlvol SUV-design, geavanceerde EV-technologie, een mooi afgewerkt, ruim interieur, een slimmere interface en de zekerheid van oplaadsnelheden tot 230 kW voor lange afstanden, zorgt ervoor dat het nieuwe model het aanbod van BYD op de Europese automarkt aanzienlijk vergroot.
De SEALION 7 is de zevende puur elektrische auto die BYD in Europa op de markt brengt en het vierde model in de Ocean Series, na de DOLPHIN, SEAL en SEAL U. Met een totale lengte van 4.830 mm en een wielbasis van 2.930 mm, een WLTP actieradius tot 502 km en verbluffende prestaties (een topsnelheid van 215 km/u en een tijd van 0-100 km/u van slechts 4,5 seconden) sluit de SEALION 7 perfect aan bij de behoeften van technisch ingestelde Europese klanten die op zoek zijn naar een sportieve gezinsauto met een onberispelijke milieuprestatie.
Stella Li, Executive Vice President van BYD, zei: “We hebben gemerkt dat er vraag is naar precies dit type voertuig in Europa, dus we zijn verheugd om de SEALION 7 te introduceren. We zijn ervan overtuigd dat de mix van SUV coupé-ontwerp, Blade Battery-technologie, actieradius, hoge prestaties en royale specificaties veel klanten in Europa zal aanspreken. De SEALION 7 laat zien hoe BYD reageert op de vraag en de smaak van klanten in de regio en hoe we onze productlijn uitbreiden om de belangrijkste voertuigtypen zo goed mogelijk te dekken. Dit zal een belangrijke factor zijn als we onze vooruitgang in Europa voortzetten.”
OCEAN SERIES DESIGN, VERTAALD NAAR EEN SPORTIEVE SUV-VORM
De SEALION 7, die is ontworpen onder leiding van Wolfgang Egger, Global Design Director van het bedrijf, neemt de designtaal van de Ocean Series over van modellen als de DOLPHIN hatchback en de SEAL sedan, en past deze toe op een sportieve SUV-carrosserievorm. Het resultaat is een auto met een krachtige en atletische uitstraling, maar ook met een extreem efficiënte vorm die bijdraagt aan een indrukwekkend bereik van de Blade Battery.
De voorkant van de SEALION 7 is voorzien van een 'X face' motief, bekend van andere Ocean Series modellen,
Het zijprofiel is vloeiend en evenwichtig, met een lage voorkant die wordt gecompenseerd door een aflopend dak en een expressieve fastback die wordt onderbroken door een subtiele ducktail achterspoiler. En het strakke uiterlijk en de efficiëntie worden verder versterkt door verzonken handgrepen die in de deur zelf verdwijnen wanneer de SEALION 7 in beweging is.
Verder naar achteren is er een gespierde boog over het achterwiel die het prestatiepotentieel en de dynamische focus van de SEALION 7 weerspiegelt, en dan is er nog een lichtsignatuur over de hele breedte van de achterklep met de nieuwste evolutie van de Ocean Series 'waterdruppel'-uitvalverlichting.
De totale lengte van de auto is 30 mm langer dan die van de BYD SEAL, maar het verschil in positionering komt het best tot uiting in de hoogte, want de daklijn van de SEALION 7 is 160 mm hoger dan die van zijn evenknie.
REVOLUTIONAIRE BLADE BATTERY, MET GEAVANCEERDE CELL-TO-BODY INSTALLATIE
De SEALION 7 is gebaseerd op de ultramoderne voertuigarchitectuur van het merk, e-Platform 3.0 genaamd. Het e-Platform 3.0 is exclusief ontworpen voor elektrische voertuigen en bevat de revolutionaire Blade Battery van BYD, een technologie die centraal staat bij de Europese introducties van het merk.
BYD is al meer dan twintig jaar pionier op het gebied van batterijtechnologie en is daardoor een gevestigde marktleider; het bedrijf heeft al meer dan negen miljoen nieuwe-energievoertuigen (BEV en PHEV) verkocht. De Blade Battery is het toonaangevende resultaat van BYD's niet-aflatende inzet voor technische vooruitgang door middel van enorme investeringen in onderzoek en ontwikkeling.
De Blade Battery is in eigen huis ontwikkeld door BYD en is ontworpen om toonaangevende veiligheid, duurzaamheid, prestaties en verpakking te leveren. De technologie is ongelooflijk ruimte-efficiënt, met cellen die direct in het pack worden geïnstalleerd, in plaats van in meerdere modules. Hierdoor kunnen er meer cellen in hetzelfde gebied worden geplaatst dan bij een conventionele batterijconstructie, terwijl er toch een slank pakket ontstaat dat de ingenieurs en ontwerpers van BYD helpt om de binnenruimte van de SEALION 7 te optimaliseren.
Bovendien gebruikt de Blade Battery lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal. LFP is veiliger en duurzamer dan conventionele lithium-ionbatterijen en is helemaal vrij van kobalt, een materiaal dat in de mijnbouw tot ethische en milieuproblemen heeft geleid.
LFP-batterijen zijn ook beter bestand tegen extreme temperaturen, minder gevoelig voor temperatuurschommelingen en kunnen meer laad- en ontlaadcycli doorstaan met nauwelijks capaciteitsverlies, waardoor ze bijzonder duurzaam zijn.
De constructie van de Blade Battery heeft een uitzonderlijk veiligheidsniveau, omdat deze de eisen van de strenge Nail Penetration Test (nagelpenetratietest) overtreft - een rigoureuze methode om het thermisch leeglopen van batterijen te evalueren en de gevolgen van een ernstig verkeersongeval te simuleren.
Bovenop de Blade Battery zelf, profiteert de SEALION 7, net als de SEAL, van BYD's baanbrekende Cell-to-Body (CTB) batterijtechnologie - een belangrijk technisch verschil met andere EV's. In plaats van een traditionele lay-out integreert CTB de Blade Battery in de volledige voertuigstructuur, waarbij de bovenste afdekking van het pack ook dienst doet als vloer van het passagierscompartiment. CTB is voorzien van een zeer sterke honingraatachtige aluminiumstructuur, wat de veiligheid ten goede komt. Het gebruik van het batterijpakket als structureel onderdeel zorgt ook voor een ongelooflijke torsiestijfheid.
S WERELDS SNELSTE IN SERIE GEPRODUCEERDE E-MOTOR, TOT 23000 TPM MOTORSNELHEID
Het hart van elk high-performance voertuig is de motor, en BYD's engineering ervaring heeft een verbluffende technische tour de force geleverd om de SEALION 7 aan te drijven. Dankzij een reeks high-tech prestaties, waaronder dubbele V-vormige magneten en een ongelooflijk hoge slot-fill rate van 92% met vlakke draadwikkeling, kan de achterste motor van de SEALION 7 draaien met snelheden tot 23.000 tpm, waardoor het 's werelds snelste elektrische motor in massaproductie is. Deze hoogwaardige technologie, waardoor de SEALION 7 zowel een sterke acceleratie als een hoge topsnelheid heeft en toch een versnellingsbak met één versnelling gebruikt, zou normaal gesproken alleen te vinden zijn in luxemodellen die twee keer zoveel kosten. Toch blijft de SEALION 7 premium maar toegankelijk.
Deze motor produceert 230 kW en 380 Nm koppel en speelt een sleutelrol in beide aandrijfconfiguraties. Het is de enkele motor in de achterwielaangedreven Comfort-versie van de SEALION 7, die 0-100 km/u haalt in 6,7 seconden en een topsnelheid van 215 km/u.
In de uitvoeringen Design AWD en Excellence AWD wordt deze motor aangevuld met een extra 160 kW-unit op de vooras, voor vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 390 kW en 690 Nm koppel. De topsnelheid van deze uitvoeringen is ook 215 km/u, maar de extra kracht verlaagt de tijd van 0-100 km/u tot slechts 4,5 seconden.
MEER DAN 500 KM ACTIERADIUS EN BYD'S SNELSTE OPLAADMOGELIJKHEID IN EUROPA
De nieuwe SEALION 7 wordt aangeboden met een keuze uit twee batterijcapaciteiten en in combinatie met de aandrijflijnopties kunnen klanten kiezen tussen toegankelijkheid, prestaties en actieradius. De Comfort-modellen met achterwielaandrijving en de Design AWD-modellen met vierwielaandrijving hebben een Blade-accu met een vermogen van 82,5 kWh. Dat is in de versie met één motor voldoende voor een WLTP gecombineerde actieradius van 482 km, terwijl de Design AWD met twee motoren een WLTP-cijfer van 456 km neerzet.
De topversie van de Excellence AWD krijgt een groter batterijpakket, met een capaciteit van 91,3 kWh. Dit betekent dat de Excellence AWD-versie niet alleen de sterkere prestaties van de Design AWD evenaart, maar met 502 km ook de grootste actieradius van alle SEALION 7 heeft.
Alle versies van de SEALION 7 worden standaard opgeladen met 11 kW driefasige wisselstroom. De Comfort en Design uitvoeringen kunnen worden opgeladen in DC laden met maximaal 150 kW, waardoor de accu in 32 minuten van 10% tot 80% kan worden opgeladen. De Excellence AWD met grotere accu kan snelheden van 230 kW bereiken wanneer hij is aangesloten op een DC-snellaadstation. Met dit potentieel kan de grotere accu van de Excellence AWD in slechts 24 minuten worden opgeladen van 10% tot 80% van zijn capaciteit.
De Blade Battery en CTB-structuur spelen een belangrijke rol in de technische samenstelling van de SEALION 7, maar het nieuwe model profiteert ook van de innovatieve elektrische aandrijflijn van BYD, die veel van de belangrijkste elektrische regel- en managementcomponenten in één apparaat integreert, waardoor de efficiëntie wordt verbeterd en de verpakking wordt vereenvoudigd. Er is ook een hoogefficiënte warmtepomp standaard in de hele line-up, die gebruikmaakt van restwarmte van de elektrische aandrijflijn om de actieradius te helpen maximaliseren, met name in koude omstandigheden.
GEAVANCEERDE CHASSISTECHNOLOGIE VOOR EEN VEILIGE, BOEIENDE DYNAMIEK
De SEALION 7 maakt volledig gebruik van de e-Platform 3.0-architectuur voor een boeiende rijbeleving en een fascinerende dynamiek. De cell-to-body constructie zorgt niet alleen voor een uitzonderlijke torsiestijfheid, maar ook voor een laag zwaartepunt, terwijl de ophangingsconfiguratie - dubbele wishbones vooraan en een multi-link achteras - is afgestemd op uitstekende rijeigenschappen en een veilige voertuigbeheersing.
De SEALION 7 is het nieuwste BYD-model in Europa dat is uitgerust met Frequency Variable Damping. Dit variabele systeem regelt de oliestroom in de dempercilinders en zorgt voor een standvastige set-up op gladdere oppervlakken om de stabiliteit en wegligging te verbeteren, maar staat een zachtere, meer meegaande configuratie toe wanneer de SEALION 7 kuilen of ruw wegdek tegenkomt.
De dynamiek van de SEALION 7 wordt ook verbeterd door een nieuw Intelligent Torque Adaption Control (iTAC)-systeem, dat wordt aangeboden op versies met vierwielaandrijving. Het werkt door het intelligent toewijzen van koppel, het gebruik van koppelverschuiving, het reduceren van koppel en zelfs het toepassen van een negatief koppel om de stabiliteit te verbeteren. Dit verbetert de veiligheid en verbetert de rijervaring van de SEALION 7.
De auto heeft vier rijmodi, voor verschillende rijvoorkeuren en situaties. Dit zijn:
- ECO-modus, die zich richt op efficiëntie en het zo veel mogelijk vergroten van de actieradius
- Normale modus, met een evenwichtige benadering voor dagelijks gebruik
- Sportmodus, die een sterkere respons bij accelereren levert
- Sneeuwmodus, die de tractie op gladde oppervlakken maximaliseert
RUIME, VEELZIJDIGE EN COMFORTABELE INTERIEURRUIMTE
Het verhoogde SUV-ontwerp van de SEALION 7 zorgt voor een uitstekende interieurruimte en praktisch gebruiksgemak, waardoor het een bijzonder relevante optie voor gezinsauto's is voor Europese klanten. De totale lengte van 4.830 mm en een lange wielbasis van 2.930 mm (10 mm langer dan zelfs de BYD SEAL), plus de volledig vlakke achtervloer van het e-Platform 3.0, zorgen voor royale ruimte binnenin voor vijf volwassenen. Dankzij de cell-to-body constructie en de compacte Blade Battery blijft de vloer relatief dun voor een EV met zo'n groot bereik, waardoor er ondanks de aflopende daklijn veel hoofdruimte overblijft.
De SEALION 7 zit comfortabel. Het stuurwiel is in vier richtingen verstelbaar en de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar in acht richtingen en heeft een lendensteun die in vier richtingen elektrisch verstelbaar is. De voorzetels zijn ook standaard voorzien van ventilatie en verwarming. Achterin zijn de rugleuningen en de zitting geoptimaliseerd, evenals de rugleuninghoek, om vermoeidheid tijdens lange ritten te minimaliseren.
Het interieur is ontworpen om de inzittenden af te schermen van de omgeving om hen heen, met dubbel gelaagd glas in de voordeuren - geoptimaliseerd voor geluids- en warmte-isolatie - en privacyglas in de achterdeuren. Maar er is genoeg natuurlijk licht van boven, dankzij een groot panoramisch dak, en een elektrisch zonnescherm zorgt voor schaduw en comfort op warmere dagen.
De bagageruimte van de SEALION 7 is een handige 520 liter met de achterbank rechtop. Als je de achterbank neerklapt, neemt het volume toe tot 1.789 liter. Er is ook een bagageruimte van 58 liter voorin ('frunk') die ideaal is voor het opbergen van oplaadkabels of zelfs een weekendtas, terwijl de cabine zelf meer dan 20 opbergvakken heeft om kleinere spullen veilig maar toch toegankelijk op te bergen, waaronder een ruimte voor smartphones onder aan het dashboard met een draadloos oplaadstation. Vooraan hebben de inzittenden toegang tot een opbergvak in de middenarmsteun en tot een halfopen ruimte onder de middenconsole.
DE NIEUWSTE TECHNOLOGIE VOOR IN DE AUTO EN BESTUURDERSASSISTENTIE, MET VERBETERDE GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
BYD heeft al een reputatie opgebouwd bij Europese kopers voor het leveren van toonaangevende niveaus van in-car technologie, en de SEALION 7 is klaar om die reputatie nog verder te verbeteren. In het midden van het dashboard bevindt zich een 15,6-inch scherm dat, als een van de kenmerkende BYD-functies, kan draaien tussen portret- en landschapsoriëntatie.
Hij is uitgerust met de nieuwste software van BYD, die zorgt voor een herziene interface die een volledige 3D-weergave van de auto kan tonen. Hierdoor kunnen gebruikers op hun beurt visuele aanwijzingen gebruiken om items te activeren, zoals op de ramen of deuren drukken, in plaats van te zoeken in een lijst met functies.
Andere verbeteringen zijn een betere ondersteuning voor Android Auto en Apple CarPlay; ze zijn nu beter geïntegreerd in BYD's eigen systeem en interface, zodat gebruikers muziekstreaming via hun smartphone rechtstreeks kunnen gebruiken vanuit de menu's van BYD, en content zoals navigatie-instructies en informatie over nummers kan worden weergegeven op het 10,25-inch digitale instrumentenpaneel van de SEALION 7, evenals op het Head-Up Display dat aanwezig is in de Excellence AWD-versies van de auto. Die HUD kan ook de snelheid, de snelheidslimiet, adaptieve-cruisegegevens en waarschuwingen voor hulpfuncties zoals het lane-departure en dodehoekmonitoringsysteem weergeven.
Het gebruiksgemak wordt verder verbeterd door de nieuwste versie van BYD's spraakbesturingssysteem. In de SEALION 7 werkt de software op basis van vier zones, waardoor het kan bepalen wie in de auto commando's geeft. Met dit systeem kunnen beide voorste inzittenden commando's geven om de temperatuur in de cabine te verhogen of te verlagen, maar ook om te communiceren met het entertainment in de auto en de navigatie - en ze kunnen ervoor kiezen om de achterpassagiers dezelfde toegang te geven.
Het centrale infotainmentscherm heeft ook nieuwe aanpassingsmogelijkheden; er is een ruimere keuze aan achtergronden, waaronder dynamische achtergronden die tijdens elk etmaal veranderen. En de onderdompeling in de muziek wordt versterkt door een audiosysteem met 12 luidsprekers, ontwikkeld in samenwerking met de gerenommeerde Deense luidsprekerspecialist Dynaudio.
De SEALION 7 zit boordevol rijhulp- en veiligheidstechnologieën. De DiPilot 10-suite van BYD integreert een combinatie van golfradarsensoren en een multifunctioneel videosysteem om intelligente bestuurdersassistentie te bieden, zoals Adaptive Cruise Control en Traffic Jam Assist, die op een meer natuurlijke manier werkt.
Elke SEALION 7 wordt geleverd met parkeersensoren voor en achter, een 360-graden camera, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, intelligente snelheidsbegrenzing, waarschuwing voor aanrijding naar voren en naar achteren, waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter en afremmen op kruisend verkeer, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, intelligente grootlichtregeling, dodehoekdetectie, automatische noodstop, vermoeidheidsmanagement voor de bestuurder, waarschuwing voor het openen van de deuren, rijstrookcentrering en afleidingswaarschuwing voor de bestuurder.
De veiligheidsvoorzieningen in de binnenruimte omvatten 9 airbags, ISOFIX-bevestigingen op de buitenste achterzetels en de passagierszetel vooraan, detectie van de aanwezigheid van kinderen, voorgespannen en in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels vooraan, voorgespannen veiligheidsgordels achteraan, een elektronisch kinderslot en een e-call noodoproepsysteem.
ROYALE STANDAARDUITRUSTINGSLIJST/AANBODSTRUCTUUR
De aanbodstructuur van de BYD SEALION 7 is gebaseerd op de drie technische specificaties, met de keuze uit batterijcapaciteiten en achter- of vierwielaandrijving. Met dat in gedachten hebben alle versies van de SEALION 7 een buitengewoon royale standaarduitrustingslijst, met talrijke premium voorzieningen die elders op de markt extra te betalen zouden zijn.
De meest toegankelijke SEALION 7, de Comfort versie, wordt geleverd met verwarmde en geventileerde voorzetels, verwarmde achterzetels, keyless entry en start, dual-zone klimaatregeling, BYD's draaibare touchscreen van 15,6 inch, een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch, draadloos opladen van smartphones, een dubbele USB-poort voor zowel voor- als achterpassagiers en Vehicle-to-Load (V2L) technologie waarmee je huishoudelijke apparaten van stroom kunt voorzien (tot 3,3 kW), zoals een kleine koelkast, sprookjesverlichting of zelfs een koffiezetapparaat.
Het grootste verschil tussen de Comfort- en Design-uitvoering is dat de Comfort-uitvoeringen lichtmetalen 19-inchwielen hebben, terwijl de Design-modellen 20-inchwielen hebben. En de opvallendste kenmerken van de Excellence in vergelijking met de andere twee versies zijn de nappalederen stoelen in plaats van veganistisch leder en een head-up display.
Er worden vier exterieurkleuren aangeboden - Atlantis Grey, Indigo Grey, Polar White en Space Black - samen met twee interieurkleuren, Black en Blue.
BYD SEALION 7 vanaf 16 november in de showrooms
De BYD SEALION 7 gaat vanaf zaterdag 16 november in de verkoop in België en Luxemburg met een heuse SEALION 7 Opendeurdag in het hele netwerk en een onthulling van het nieuwste model om 10.30u. Geïnteresseerden zullen ook voor het eerst achter het stuur kunnen kruipen en de dynamische kwaliteiten ervan te kunnen ontdekken.
Alle versies van de BYD SEALION 7 worden standaard aangeboden met uitstekende garantievoorwaarden, bestaande uit zes jaar fabrieksgarantie en acht jaar voor de batterij en elektromotor.
Prijzen
BYD SEALION 7 - BELGUM |
|
|
Comfort | Atlantic Grey | € 48,990.00 |
Design | Atlantic Grey | € 51,990.00 |
Excellence | Atlantic Grey | € 56,490.00 |
| White, Black, Indigo Grey | € 1,100.00 |
BYD SEALION 7 - LUXEMBOURG |
|
|
Comfort | Atlantic Grey | € 47,370.50 |
Design | Atlantic Grey | € 50,271.32 |
Excellence | Atlantic Grey | € 54,622.56 |
| White, Black, Indigo Grey | € 1,063.64 |
Algemene specificaties
BYD SEALION 7 |
|
|
|
Overzicht | Specs |
|
|
| Comfort | Design AWD | Excellence AWD |
Afmetingen (L/W/H, mm) | 4,830/1,925/1,620 |
|
|
Drooggewicht (kg) | 2,225 | 2,340 | 2435 |
Wielbasis (mm) | 2,930 |
|
|
Aandrijving | RWD | AWD | AWD |
Topsnelheid (km/u) | 215 |
|
|
Motor power (kW) | 230kW | 390kW | 390kW |
0-100km/u acceleratie (s) | 6.7 | 4.5 | 4.5 |
Wielmaat (inch) | 19 | 20 | 20 |
Range - WLTP Gecombineerd (km) | 482 | 456 | 502 |
Koffer volume (L, achterzetels recht/neergeklapt) | 520/1,789 |
|
|
Inzittenden | 5 |
|
|
Batterie type | BYD Blade Battery (LFP) |
|
|
Batterij capaciteit (kWh) | 82.5 | 82.5 | 91.3 |
Laadvermogen | 150kW DC | 150kW DC | 230kW DC Up to 11kW AC (3 phase) |
DC laadtijd (30-80%, min)
DC laadtijd (10-80%, min) | 24
32 | 24
32 | 18
24 |
Warmtepomp | Standard |
|
|
V2L functie | Standard |
|
|