BYD Super e-Platform opent tijdperk van 'brandstof en elektriciteit met dezelfde snelheid' met Megawatt flash-opladen

- Nieuwste technologische doorbraak kan twee kilometer actieradius per seconde opladen
- Voertuigarchitectuur van 1.000 V evenaart de vulsnelheden van benzineauto's
- Zelf ontwikkelde BYD-laadstations met een maximaal vermogen van 1.360 kW
BYD, 's werelds grootste fabrikant van nieuwe-energievoertuigen, heeft een revolutionair nieuw platform voor elektrische voertuigen onthuld dat belooft een einde te maken aan oplaadangst door de laadsnelheden van voertuigen met verbrandingsmotoren te evenaren. De nieuwe architectuur, Super e-Platform genaamd, introduceert een aantal baanbrekende technologieën die wereldrecords vestigen in het ecosysteem van in massa geproduceerde elektrische voertuigen.
De elektrische kerncomponenten van het Super e-Platform - motor, elektronische besturing en batterij - zijn allemaal uitgebreid verbeterd ten opzichte van bestaande configuraties. Het platform bereikt een laadvermogen van één megawatt (1.000 kW), de hoogste pieklaadsnelheid voor massaproductievoertuigen. In de praktijk betekent dit dat het Super e-Platform twee kilometer actieradius per seconde kan toevoegen en de snelste oplaadsnelheid ter wereld voor massaproductie: een flitslading van vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer.
De architectuur heeft een enkele motor met een vermogen van 580 kW, wat in de twee eerste modellen, de HAN L en TANG L voor de Chinese markt, een topsnelheid van meer dan 300 km/u oplevert. Deze hoge topsnelheid en snelle acceleratie worden bereikt door een nieuwe motor die tot 30.000 tpm kan draaien - nog een nieuwe maatstaf voor massaproductie.
Tijdens het lanceringsevenement in Shenzhen zei Wang Chuanfu, voorzitter en president van de BYD Group, dat de nieuwe technologie zou helpen om het grootste resterende 'pijnpunt' voor gebruikers van elektrische voertuigen weg te nemen. Hij zei: “Om de oplaadangst van gebruikers volledig weg te nemen, is ons doel om het opladen van EV net zo snel te maken als het tanken van een benzineauto - het bereiken van 'olie-elektrisch pariteit' in oplaadsnelheid.”
Om deze gelijkheid te realiseren, moet het opladen zowel een combinatie zijn van ultrahoge spanning als hoge stroomsterkte. Het Super e-Platform is 's werelds eerste in massa geproduceerde personenautoplatform met een “kilovolt-hoogspanningsarchitectuur voor het hele toepassingsgebied”, die capaciteit op kilovoltniveau mogelijk maakt voor de batterij, motor, voeding en airconditioning.
Het Super e-Platform introduceert ook BYD's 'Flash Charging Battery', die beschikt over een ultrasnel ionenkanaal van de anode naar de kathode van de batterij voor een maximale laadstroom van 1.000 A en een maximale laadsnelheid van 10 C - beide benchmarks voor massaproductie.
Om deze snelheden te ondersteunen, heeft BYD een nieuwe generatie voedingschips van siliciumcarbide (SiC) voor de auto-industrie ontwikkeld en in serie geproduceerd met een spanningsbereik tot 1.500 V - de eerste in serie geproduceerde SiC voedingschip in de industrie met het hoogste spanningsbereik tot nu toe.
Megawatt laden vereist megawatt laders
De nieuwe ultrasnelle laadtechnologie vereist geavanceerde laadstations om op volle capaciteit te kunnen werken. Daarom kondigde BYD Executive Vice President en President of Auto Engineering Research Institute Lian Yubo tijdens hetzelfde lanceringsevenement aan dat BYD een eerste volledig vloeistofgekoeld megawatt flash-oplaadterminalsysteem heeft ontwikkeld dat een maximaal vermogen van 1.360 kW kan leveren.
In de toekomst wil BYD meer dan 4.000 megawatt flash-oplaadstations bouwen in heel China. Maar naast de eigen stations heeft BYD ook de innovatieve “dual-gun charging” technologie ontwikkeld waarmee snelladers direct kunnen worden opgewaardeerd naar ultrasnelladers en superladers naar flitsladers. Deze “intelligente boost”-technologie, nog een wereldprimeur, zorgt voor compatibiliteit met openbare laadstations, waardoor het mogelijk wordt om gemakkelijk op te laden op een enorme verscheidenheid aan locaties.
BYD gelooft dat deze interactie met bestaande infrastructuur, in combinatie met de zelfontwikkelde flashlaadterminals en het baanbrekende Super e-Platform zelf, een nieuwe definitie geeft aan elektrische mobiliteit, waardoor China's leiderschap op het gebied van wereldwijde elektrificatie-technologie wordt versterkt.