Nieuw record voor de YANGWANG U9 Xtreme: nu de snelste elektrische hypercar op de Nordschleife

Nürburgring, Duitsland – YANGWANG U9 Xtreme is al de snelste auto ter wereld – en nu heeft de performance wagen van BYD’s luxesubmerk een nieuwe mijlpaal bereikt. Slechts één maand na het vestigen van een wereldrecord topsnelheid van 496,22 km/u op ATP Papenburg, kondigt YANGWANG met trots aan dat de U9 Xtreme een nieuw ronderecord heeft gevestigd voor elektrische supersportwagens op de Nürburgring, het legendarische circuit voor autosport.
Het ingenieursteam van YANGWANG voert sinds juli 2024 langdurige tests uit op het 20,832 km lange Nürburgring Nordschleife-circuit. De uitgebreide data die daarbij werd verzameld, is verwerkt in de ontwikkeling van de U9 Xtreme. YANGWANG bevestigt nu dat de U9X op 22 augustus 2025 een rondetijd neerzette van 6m59.157s – meer dan vijf seconden sneller dan het vorige record in de klasse van elektrische supersportwagens, en daarmee de eerste elektrische auto die de magische grens van zeven minuten doorbreekt.
Stella Li, Executive Vice President van BYD, zei: “Wij streven ernaar om de grenzen van technologie te verleggen. De Nürburgring is zo’n legendarische uitdaging voor zowel auto’s als bestuurders, dat het vanzelfsprekend is dat onze ingenieurs hun dromen daar willen najagen. Ik feliciteer het hele team met deze fenomenale prestatie. De gelimiteerde U9 Xtreme bewijst dat hij niet alleen de snelste auto ter wereld in een rechte lijn is, maar ook de prestaties en dynamische kwaliteiten bezit om ronderecords te breken op een circuit vol bochten en hoogteverschillen.”
De recordronde werd gereden door Moritz Kranz, een ervaren Duitse coureur met bijna 10.000 ronden op de uiterst veeleisende Nordschleife op zijn naam. Hij zei: “De Nürburgring Nordschleife is het meest uitdagende circuit dat er is, en onze rondetijd is een bewijs van het ontwikkelingsniveau van BYD en YANGWANG. Zonder hun intensieve werk om een krachtige EV te combineren met een perfect uitgebalanceerde onderstelafstelling, was deze geweldige tijd niet mogelijk geweest.”
De U9 Xtreme is gebouwd op ’s werelds eerste in serie geproduceerde 1200V ultra-hoogspanningsplatform en uitgerust met vier high-performance motoren die elk tot 30.000 tpm kunnen draaien. De wagen levert een totaalvermogen van meer dan 3.000 pk, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding van 1.217 pk per ton – een nieuwe wereldreferentie op het gebied van prestaties.
Net als de huidige YANGWANG U9 is de U9 Xtreme gebaseerd op het e⁴-platform en het DiSus-X intelligente carrosseriecontrolesysteem. Deze versie introduceert innovatief de “body-attitude control”-technologie op het circuit, waarmee zowel topsnelheid als rondetijdprestatie in één voertuig worden geoptimaliseerd.
Om het klassieke 20,832 km lange Nürburgring-circuit – bekend om zijn grote hoogteverschillen en veeleisende bochten – te bedwingen, kreeg de U9 Xtreme een volledig nieuw koelsysteem, een titanium-carbonkeramisch remsysteem en GitiSport e·GTR² PRO semi-slickbanden, ontwikkeld in samenwerking met Giti. Dankzij deze upgrades blinkt de auto niet alleen uit in de topsnelheidstest van 496,22 km/u, maar ook in de recordpoging op de Nürburgring.
De U9 Xtreme wordt nu aangeboden aan klanten in een beperkte oplage van maximaal 30 stuks. De naam is afgeleid van het Engelse woord ‘Extreme’, dat ‘grens’ en ‘ultiem’ betekent, met extra nadruk op de ‘X’, die het onbekende symboliseert. Deze eigenschappen sluiten perfect aan bij YANGWANG’s filosofie: vreugde en voldoening halen uit het verkennen van grenzen en het innoveren door dat proces.