Nieuwe BYD ATTO 3 scoort vijf sterren in Euro NCAP-veiligheidsproeven

• Veiligheid van BYD’s nieuwe C-SUV bekroond dankzij nieuw ‘ultralicht en ultra-intelligent e-Platform 3.0’ van BYD
  • Uitstekende resultaten, waaronder scores van 91% voor bescherming van volwassenen en 89% voor bescherming van kinderen
  • Nieuw model profiteert van uiterst efficiënte systemen en geïntegreerde voertuigintelligentie

Zaventem (België) – De compleet nieuwe, volledig elektrische BYD ATTO 3 heeft de maximale veiligheidsbeoordeling van vijf sterren gekregen van Euro NCAP, Europa’s toonaangevende onafhankelijke veiligheidsbeoordelingsprogramma. De ATTO 3 leverde hoge prestaties tijdens alle proeven, wat de uitzonderlijke actieve en passieve veiligheid van de auto illustreert.

De BYD ATTO 3 is de eerste personenauto van ’s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s die door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP is getest. BYD presenteert drie volledig elektrische auto’s op de Autosalon van Parijs in oktober. Naast de BYD ATTO 3 zijn dat de BYD TANG, een 7-zits elektrische SUV en de BYD HAN, een strakke en sportieve elektrische sedan.

“De nieuwe BYD ATTO 3 is een zeer veilige auto”, zegt Michael Shu, Managing Director van BYD Europe. Met een Euro NCAP-score van vijf sterren kunnen nieuwe kopers van de BYD ATTO 3 ervan op aan dat zijn robuuste constructie en moderne rijhulpsystemen altijd maximale veiligheid bieden voor de inzittenden en andere weggebruikers.”

Indrukwekkende scores in vier categorieën

De BYD ATTO 3 werd door technici van Euro NCAP beoordeeld in vier categorieën: bescherming van volwassenen, bescherming van kinderen, veiligheidsondersteuning en bescherming van kwetsbare weggebruikers. Voor de bescherming van volwassenen scoorde de ATTO 3 een indrukwekkende 91%, waarbij Euro NCAP vooral de stabiliteit van het inzittendengedeelte tijdens de frontale offset-botsproef prees. Bij de proeven in verband met de bescherming van kinderen behaalde de ATTO 3 een score van 89%, waarbij de impact op alle kritieke lichaamsdelen van zowel de zes- als de tienjarige dummy minimaal was.

De veiligheidsondersteunende systemen van de BYD ATTO 3 behaalden een score van 74%, waarbij Euro NCAP de prestaties van de op camera’s gebaseerde Intelligent Speed Limit Assist- en Lane Keeping Assist-systemen benadrukte. Het autonome noodremsysteem (AEB) van de auto droeg bij aan een score van 69% voor kwetsbare weggebruikers, waarbij de testers specifiek melding maakten van de herkenning van voetgangers en fietsers door het systeem.

Veiligheidsondersteuning en rijhulp

Bepalend voor het testresultaat was het nieuwe ‘ultralichte en ultra-intelligente e-Platform 3.0’ van de BYD ATTO 3. Dat heeft een ‘multi-load path-structuur’, die regelt hoe energie bij een botsing door de auto wordt geabsorbeerd, waardoor zo min mogelijk objecten in het inzittendengedeelte kunnen binnendringen. De bescherming van de passagiers wordt verder verbeterd door een nieuwe versterkte, lichtgewicht carrosseriestructuur met hoge torsiestijfheid.

De ATTO 3 is standaard uitgerust met een groot aantal veiligheidsondersteunende en geavanceerde rijhulpsystemen. Alle modellen beschikken over Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert en Rear Cross Traffic Brake, Lane Keep Assistance, Lane Change Assist en Emergency Lane Keep. ​

Tot de verdere rijhulpsystemen behoren een Blind Spot Detection System, ESP, Traction Control, Hill Decent Control, Automatic Vehicle Hold, Intelligent Speed Limit Information en Intelligent Speed Limit Control. ​ Het comfort wordt bevorderd door Adaptive Cruise Control en Intelligent Cruise Control. ​ De panoramacamera biedt de bestuurder 360 graden zicht om veilig te kunnen manoeuvreren.

Geavanceerde verlichtingstechnologie zorgt bovendien voor een bredere lichtbundel om het zicht bij rijden in het donker te vergroten, met standaard High Beam Assist, Adaptive Front Headlights en Follow Me Home.

BYD ATTO 3 test results.pdf

PDF - 5.9 Mb

Over BYD

BYD is een multinationaal hightechbedrijf dat zich toelegt op technologische innovaties voor een beter leven. BYD, dat in 1995 werd opgericht als fabrikant van oplaadbare batterijen, heeft nu een breed werkterrein dat auto’s, spoorwegvervoer, nieuwe energie en elektronica omvat, met meer dan 30 industrieparken in China, de Verenigde Staten, Canada, Japan, Brazilië, Hongarije en India. BYD zet zich in om emissievrije energieoplossingen te bieden die de wereldwijde afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen, van de opwekking en opslag van energie tot de toepassingen ervan. Met zijn elektrische auto’s is het bedrijf nu in 6 werelddelen, meer dan 70 landen en regio’s, en meer dan 400 steden aanwezig. Het bedrijf, dat genoteerd is aan de effectenbeurzen van Hongkong en Shenzhen, staat bekend als een Fortune Global 500-onderneming die innovaties levert met het oog op een groenere wereld.

Over BYD Auto

BYD Auto, dat in 2003 werd opgericht, is de automotive dochter van BYD, een multinationaal hightechbedrijf dat zich toelegt op technologische innovaties voor een beter leven. BYD Auto wil de groene transitie van de wereldwijde transportsector versnellen en richt zich op de ontwikkeling van 100% elektrische en plug-in hybride auto’s. Het bedrijf beheerst de kerntechnologieën voor de hele industriële keten van elektrische auto’s, zoals batterijen, elektromotoren, elektronische regelaars en halfgeleiders voor de auto-industrie. Het heeft de laatste jaren belangrijke technologische ontwikkelingen doorgemaakt, zoals de bladbatterij, de DM-i en DM-p hybride technologie, het e-Platform 3.0 en de CTB-technologie. Het bedrijf is de eerste autofabrikant ter wereld die stopt met de productie van auto’s op fossiele brandstoffen tijdens de omschakeling naar EV’s en staat al 9 jaar op rij boven aan de verkooplijsten voor elektrische personenauto’s in China.

Inchcape plc BeLux